Sthlm i mitt hjärta

Jag älskar söder.

Söder är skönt.
Människorna där är olika, har sina stilar och går sin egen väg.
Snubben med gittaren i solen sjunger sina sånger och ravaren i färgglada kläder njuter av livet.
Flera röker vattenpipa i olika smaker, vattnet, fåglarna solen. Det är Underbart.
Utsträckta på filtar eller jackor, eller direkt på gräset me lite låg musik, njuter folk av att solen äntligen visar sig i sthlm. Sergels torg känns som ett fängelse jämfört me Söders sköna parker och vatten.
Sergel är inte vad det har varit, att sitta på trappan och kolla på fjortisar och emos, sånna som mig och "alla andra" går bra ett tag men sen blir det svårt att andas. Så mycket folk utan mål, som bara står där och hänger.
Oftast undgomar.
"Klart vi alla har varit nån utav dom", tänker jag och känner mig plötsligt jätte tråkig och vuxen. Minns när det va så häftigt att åka in till stan med kompisarna och stå på plattan och sen käka nånstans.
Nu längtar jag till sköna söder där folk går i mjukis och nån tröja, det är inte modet som är det viktigaste, varje klädstil är en unik. Streetblogg.se borde hänga på götgatan.
Folket på söder är väll det som avgör var man väljer att hänga om man är förorts kids som jag, som inte är i stan varje dag. Söder är chill, som vi säger, helt enkelt skönt.
Syster min är söder kis och det kommer hon alltid vara, rålis, tanto, zinken mariatorget, listan är lång.

Söder är bajen land men det spelar ingen roll, (djurgårdare som jag är) lyssna på Kenta snubben är skön å just nu handlar det inte om fotboll.
Jag känner mig ändå lite som en turist när jag går omkring på söder, finns så mycket att se och jag tänker att medan jag håller på att utforska europa och andra delar av världen så har jag inte ens sett dom finaste delarna av stockholm. När vi (vi = dom jag oftast hänger med) säger stan menar vi sergel och sen känns det som att det är det och stureplan som gäller.
Snacka om att ha liten vy, btw HATAR jag stureplan.
Det gäller att hitta ställena där jag trivs bäst, spelar fan ingen roll om dom står med på Schulmans inne lista eller inte. Jag gör min egen lista och följer den. As good as ever.

Reggae cafeét vid vattnet på söder är en utav favoriterna nu när solen tittar fram.
Har fina minnen från tanto, både från sommarn och vintern. Det har blivit en symbol för det härliga ni vet den där känslan av att för en stund inte behöva bry sig om nånting alls.
Plugget, provet, kompisarna, snacket som går, knaz, allt det där som man för en stund tillåts glömma.
Det är som folk blir snällare, det är okej att komma lite sent för det va såå härligt på det där cafeét.
Och visst är det luungt, ta med grejerna och jobba ute du.


Jag känner att jag lever och jag känner mig fri, det här är riktig magi.


Komentarer & åsikter

Skriv din kommentar här
OBS anonyma kommentarer publiceras ej!


Namn:
Remember me! :)

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0